Friday, December 16, 2005

Utestengt

I forbindelse med en jobb (les: kommunestyremøte) på Straumen, hadde jeg den selsomme opplevelse å bli utestengt fra bilen. Du tenker nok at jeg hadde glemt/mistet nøkkelen eller låst den inne?
Å nei, her var det nok de meteorologiske forholdene som spilte meg et puss. Etter 5 stadig kaldere timer på parkeringsplassen hadde bilen funnet det for godt å fryse igjen. På tross av at dørene var låst opp, var de ikke til å rikke. Ikke en gang en antydning til knirking eller knasende lyd var å høre da jeg slet forsiktig i håndtakene (klok av erfaring; se venstre bakdør på Peugeot...) Heldigvis er Mitsubishi Space Star utstyrt med en bagasjeromslukning som gjorde det mulig å åpne bakluka på tross av frosten, og jeg fikk dermed den udelte (?) glede å krype inn i bilen gjennom bagasjerommet. Bilen startet greit, og jeg satte på full varme. Problemet var bare at jeg fyrte litt for kråkene først. Jeg klarte (som det slangemennesket jeg ikke er) ikke å lukke igjen bakluka innnfra. Heldigvis ga en av de andre dørene etter, og jeg kunne gå ut og bak for å lukke igjen. Så fikk jeg vente litt i den nedisete bilen før jeg kunne vende nesa hjemover.
Moralen i denne visa er: ikke gå på kommunestyremøtet i Sørfold dersom det er kaldere enn null grader.
Neida, jeg skal være snill (vil jo tross alt ha besøk av nissen, selv om jeg ikke forventer at den kommer fra Sørfold). Rådet lyder som følger: bruk kupé/motorvarmer, det er gode greier!

No comments: